De Vleeshal is dé plek voor experimentele hedendaagse kunst in Zeeland, en geniet bekendheid bij kunstenaars en liefhebbers, nationaal en internationaal. De missie: bezoekers in aanraking laten komen met het onbekende. Dat onbekende is meestal moeilijk, onbegrijpelijk of zelfs irritant, maar volgens Vleeshal juist ook nodig om tot nieuwe inzichten te komen, te reflecteren op veranderingen in de maatschappij en om andere vormen van samenleven te verkennen.
Vleeshal ontwikkelt samen met internationale kunstenaars nieuwe werken, speciaal voor haar unieke gotische tentoonstellingsruimte. Ze wordt geroemd vanwege haar talentontwikkeling en uitnodiging tot experiment.
Wij gaan met Gortzak in gesprek over haar programma en werkwijze voor de Vleeshal. Wij willen graag meer weten over hoe een curator voor een plek als de Vleeshal te werk gaat. Tevens zijn wij benieuwd naar hoe het intensief begeleiden van nationale en internationale kunstenaars naar een tentoonstelling of boek eruitziet.
Over Roos Gortzak:
Roos Gortzak studeerde in 2002 af aan het Royal College of Art in Londen en is sindsdien werkzaam in de hedendaagse kunst. Ze schreef kunstrecensies voor de Volkskrant en voor kunsttijdschriften als Metropolis M en ArtReview en schrijft teksten voor tentoonstellingscatalogi. Als curator werkte ze aan projecten en tentoonstellingen voor onder andere de Biënnale van Puerto Rico (2002, 2004), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2005), Kunsthalle Basel (2007-2012), de Badischer Kunstverein (2014), en het multidisciplinaire festival ‘’What Happens in Offenbach Stays in Offenbach’’. Sinds 2014 is ze directeur van de Vleeshal. Ze maakte tentoonstellingen met onder anderen Cally Spooner, Ola Vasiljeva, Simone Forti, Andrea Éva Győri, en Matthew Lutz-Kinoy.