Fifi Visser maakt al 25 jaar films. Vaak, maar niet altijd, hebben haar documentaires een Zeeuws thema of Zeeuwse setting. Het pratende schilderij (2023) is een korte documentaire over het laatste kunstproject van de kunstenaar William Verstraeten. Een meteoriet op Walcheren (2023) gaat over de unieke plaats die Middelburg innam in het internationale muzieklandschap met het Festival Nieuwe Muziek (1976-2003). In een andere recente documentaire (2022) gaat Visser op zoek naar de Zeeuwse sporen van de artistieke erfenis van Marlow Moss, een belangrijke vroeg twintigste-eeuwse kunstenares. Met Jacomien Kodde maakte ze in 2020 Achter de stilte, over de invloed van de coronacrisis op de levens van een aantal Zeeuwen. Een aantal jaren eerder, in 2011, bracht Visser de persoonlijke film Twee levens uit, over het verdwijnen van haar broer in Chili en het open einde dat deze gebeurtenis achterliet in de levens van haar ouders en haarzelf.
Visser en Kodde hebben allebei een bijzondere interesse voor de diersoort mens. En het mooiste is, als je als filmmaker kunt laten zien hoe veelgelaagd je personages zijn, vinden ze.
Als je iemand bent die eigenlijk overal wel een goed verhaal ruikt, hoe kies je dan een onderwerp en de aanvliegroute? Een documentairefilm is geen simpele registratie. Meestal stelt de documentairemaker een onderzoeksvraag die uiteindelijk wordt beantwoord. Soms is er een duidelijk, zelfs spannend, verhaal dat doet denken aan het plot van een fictiefilm. Hoe ‘vang’ je zo’n verhaal? En hoe kan het dat in sommige documentaires gebeurtenissen zich zo perfect afrollen?
Het maken van een documentaire duurt meestal lang. Soms loop je jaren op met je personages. Behalve nieuwsgierigheid is improvisatievermogen ook een vereiste in het persoonlijkheidspalet van een documentairemaker. Wat doe je als je er onverhoopt niet bij was toen zich een belangrijke gebeurtenis voordeed?
Genoeg vragen dus. Maar deze editie van De Badgasten wordt in de eerste plaats een boeiend gesprek tussen twee doorgewinterde verhalenvertellers in de categorie ‘echt gebeurd, toen ik erbij stond’.
11 april om 20u: op het YouTube-kanaal van Badhuis Middelburg: de zesde sessie van De Badgasten, met Fifi Visser en Jacomien Kodde.
NB: Wil je erbij zijn? We hebben ditmaal een paar plaatsen vrij in de studio, dus eventueel kun je je vraag live stellen en na afloop aanschuiven voor de nazit. Van harte welkom. Stuur ons een mailtje: info@badhuismiddelburg.nl.
Kun je er niet bij zijn? Tune in op ons YouTube-kanaal. Eventuele vragen kun je dan stellen in de chat.
*
Fifi Visser studeerde aan de school voor journalistiek in Utrecht en begon als radiomaker bij Radio Noord-Holland en als radiodocumentairemaker bij de KRO. In 1999 startte ze met het maken van korte films en documentaires. Nadat ze in Zeeland kwam wonen, leerde ze bij Omroep Zeeland het televisievak. Inmiddels is ze al jaren zelfstandig filmmaker.
Jacomien Kodde studeerde aan de school voor journalistiek in Utrecht en begon haar carrière bij Het Lagerhuis van de Vara. Naast research deed ze regie voor een groot aantal producties. De bekendste zijn Boer zoekt vrouw en Villa Achterwerk. In 2010 maakte zij de lange documentaire Zeeuwse Ridders en keerde ze terug naar Zeeland. Ook Kodde is al jaren onafhankelijk filmmaker.